Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ Житомирського
апеляційного суду
14.11.2019 № 147-о/д
Положення
про взаємодію Житомирського апеляційного суду
із засобами масової інформації та громадськістю
1.1. Положення про взаємодію Житомирського апеляційного суду із засобами масової інформації та громадськістю (далі – Положення) визначає особливості взаємодії Житомирського апеляційного суду (далі – Суд) із засобами масової інформації (далі – ЗМІ) та надання інформації представникам громадськості з метою забезпечення гласності, прозорості та відкритості діяльності Суду, а також створення сприятливих умов для отримання інформації про діяльність Суду особам, які займаються підготовкою та поширенням публічної інформації.
Положення розроблене для підвищення рівня довіри до Суду, формування правильного розуміння громадськістю ролі суддів через розбудову більш активної комунікації Суду зі ЗМІ, представниками громадських і неурядових організацій, які є головним джерелом отримання інформації широкими колами громадськості.
1.2. Положення розроблене на підставі законодавства України. А саме: Конституції України, Законів України: «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про телебачення і радіомовлення», «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до судових рішень», «Про державну таємницю», «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації», підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють забезпечення взаємовідносин судів і ЗМІ, а також з урахуванням рекомендацій міжнародної конференції «Зміцнення довіри до судової влади через покращення взаємної комунікації», схвалених рішенням Ради суддів України від 12.03.2015 № 14.
1.3. Суд надає інформацію про свою діяльність, дотримуючись принципів гласності, відкритості, прозорості, ясності, оперативності, регулярності, достовірності та доступності.
Усі документи щодо правової, інформаційної та організаційної взаємодії Суду зі ЗМІ та громадськістю мають відповідати чинному національному законодавству та міжнародним зобов’язанням України щодо забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.
1.4. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
особа, яка займається підготовкою та поширенням публічної інформації (представник ЗМІ) – постачальник послуг інформування громадськості аудіовізуальними засобами, транслятор радіопрограм, видавництво, кіно-, аудіо- або відеостудія, інформаційне, рекламне агентство або агентство зв’язків з громадськістю, редакція, власник ЗМІ, незалежний продюсер, журналіст або інша особа, яка готує або надає для поширення публічну інформацію;
засіб масової інформації (ЗМІ) – газета, журнал, бюлетень або інше видання, книга, телепрограма, радіопрограма або інша аудіо- та відеопродукція, інформаційний засіб масової інформації або інший засіб, за допомогою якого публічно поширюється інформація;
інформація про діяльність Суду – інформація про справи, які розглянуті або ті, що розглядаються, ухвалені судом рішення, інша, призначена для публічного поширення або освітнього характеру інформація, а також інформація про заходи, події, робочі візити суддів або працівників апарату Суду, зустрічі, підвищення кваліфікації та навчання, фінансування суду, структурні зміни тощо та (або) будь-яка інша важлива для громадськості інформація;
представник суду, відповідальний за зв’язки зі ЗМІ та громадськістю – начальник відповідного структурного підрозділу апарату суду або головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації), або інший працівник суду, на якого покладено обов’язки головного спеціаліста (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації) та який за дорученням Голови суду чи керівника апарату суду надає інформацію про діяльність Суду для представників ЗМІ та громадськості;
суддя-спікер – суддя, який висвітлює офіційну позицію Суду від його імені, професійно коментує ті чи інші питання, пов’язані з діяльністю Суду, адаптуючи термінологію юридичної лексики до поточного мовлення.
Суддя-спікер:
– бере участь у регулярних або спеціальних прес-конференціях, брифінгах, інших заходах публічного характеру за участю представників ЗМІ й громадськості;
– надає офіційні коментарі, відповіді, інтерв’ю від імені Суду для представників ЗМІ та/або громадськості, у тому числі, по справах, що становлять суспільний інтерес;
– погоджує прес-релізи, підготовлені головним спеціалістом (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації);
– приймає участь у розробці Комунікаційної стратегії Суду;
– пропонує модель реагування на критичні публікації про Суд та бере участь у розробці плану дій для виправлення ситуації;
– приймає участь у підготовці та погоджує зміст статей, коментарів тощо у разі оприлюднення негативної або помилкової інформації про діяльність Суду;
– здійснює інші повноваження, спрямовані на реалізацію Комунікаційної стратегії Суду.
Суб’єкти, які надають інформацію – інформацію про діяльність Суду представникам ЗМІ або громадськості можуть надавати Голова суду, заступники Голови суду, керівник апарату суду, заступник керівника апарату суду, суддя-спікер та головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації).
Інформація про справи, які розглянуті та/або розглядаються та ухвалені судові рішення у справах, надається лише за погодженням із суддею, який розглянув та/або розглядає справу і ухвалив судове рішення у справі, та Головою суду.
2.1. Організація взаємодії Суду зі ЗМІ та громадськістю.
2.1.1 Організацію роботи із взаємодії Суду зі ЗМІ та громадськістю здійснює начальник відділу відповідного структурного підрозділу суду (за наявності) й головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації) (далі – головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ). У разі його відсутності (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність тощо) ці обов’язки виконує особа відповідного структурного підрозділу апарату суду, до посадової інструкції якої входить виконання цих обов’язків (за умови перебування головного спеціаліста (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації) у складі цього структурного підрозділу апарату суду), або інша особа, яку призначає керівник апарату суду за погодженням з Головою суду. У своїй роботі головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ) підзвітний Голові суду (або особі, яка у встановленому законодавством порядку виконує обов’язки голови суду), керівнику апарату суду (або особі, яка у встановленому законодавством порядку виконує його обов’язки) та начальнику відповідного структурного підрозділу апарату суду (за умови перебування головного спеціаліста (із забезпечення зв’язків з засобами масової інформації) у складі цього структурного підрозділу апарату суду).
2.1.2 Основною метою надання інформації про діяльність Суду є задоволення законного інтересу громадськості в отриманні офіційної та об’єктивної інформації про діяльність Суду.
2.1.3 Надання інформації про діяльність Суду здійснюється з власної ініціативи суду або на прохання представників ЗМІ та/або громадськості.
2.1.4 Зміст цього Положення та інформація про прес-службу суду (ПІБ, контактні дані (телефон, адреса електронної пошти)) розміщуються на веб-сайті Суду в розділі «Прес-центр».
2.1.5 Інформація щодо діяльності Суду за власною його ініціативою надається в такі способи:
– направлення повідомлень у ЗМІ;
– короткі коментарі або інтерв’ю;
– організація брифінгів, прес-конференцій або інших заходів;
– участь в теле- та радіопрограмах;
– підготовка публікацій у ЗМІ;
– участь у правовій освіті та іншій діяльності;
– публікації на офіційному веб-сайті Суду та на сторінці Суду в соціальній мережі «Facebook»;
– в інший спосіб, що не суперечить чинному законодавству.
2.1.6 Інформація щодо діяльності Суду на прохання представників ЗМІ та/або громадськості надається в такі способи:
– повідомлення в ЗМІ;
– короткі коментарі або інтерв’ю;
– надання відповіді на запити представників ЗМІ та/або громадськості, які надійшли до Суду в усній, письмовій або електронній формі;
– участь в теле- та радіопрограмах.
2.1.7 При наданні інформації щодо судових справ, які розглянуті та/або розглядаються Судом, а також ухвалених у справах судових рішень в обов’язковому порядку забезпечуються права людини на недоторканість приватного життя.
2.1.8 При наданні інформації про судові справи, які викликають суспільний інтерес, можуть бути зазначені деякі вже відомі громадськості особисті дані учасників процесу (наприклад, імена, прізвища окремих учасників процесу).
2.1.9 Інформація про справи, які привернули велику увагу громадськості, надається регулярно, з обов’язковим висвітленням перебігу процесу (наприклад, відкриття провадження у справі, призначення дати розгляду, задоволення клопотання тощо).
2.1.10 Інформація про діяльність Суду, під час підготовки якої не потрібно збирати додаткові дані, надається представникам ЗМІ та/або громадськості в найкоротші строки, але не пізніше ніж за 3 робочих дні, а інформація, під час підготовки якої потрібно збирати додаткові дані, не пізніше ніж через 7 робочих днів з дня одержання прохання про надання інформації.
2.1.11 З дозволу судді, який розглядав справу, уповноваженим на те особам дозволяється передавати або відправляти представникам ЗМІ електронну версію копій ухвалених на відкритих судових засіданнях Суду остаточних процесуальних рішень, постанов, ухвал по розглянутих справах за умови їхнього знеособлення.
2.2. Надання інформації шляхом підготовки повідомлень для ЗМІ (прес-релізів, прес-анонсів тощо).
2.2.1 Повідомлення для ЗМІ (далі – повідомлення) готує та розповсюджує головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ) за дорученням та погодженням Голови суду або керівника апарату суду та судді-спікера.
2.2.2 Повідомлення поширюється електронною поштою відповідно до медіа-карти з обов’язковою публікацією цього повідомлення на офіційному веб-сайті Суду.
2.2.3 Інформація про справи, які розглянуті та/або розглядаються, а також ухвалені в справах судові рішення повинна бути представлена чітко й зрозуміло у формі витягу із судового процесуального документу або особистого коментаря судді.
2.2.4 При наданні інформації про справи, які розглянуті та/або розглядаються Судом, повідомлення повинно містити такі дані:
– коли та який суд розглядає або розглянув справу;
– яке процесуальне рішення ухвалив суд, які процесуальні дії виконав;
– суть справи;
– короткі мотиви ухвалення рішення судом (при наданні інформації про судові рішення, які не набрали законної сили, про це обов’язково зазначається в повідомленні, а також роз’яснюється порядок оскарження таких рішень);
– ім’я, прізвище та контакти головного спеціаліста (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ);
– зазначення джерела інформації.
2.2.5 У повідомленнях може бути повідомлено:
– про кількість справ, які розглянуті та/або розглядаються судом за певний період часу, іншу статистичну інформацію, що відображає певні особливості або тенденції судового розгляду;
– інформацію, розголошення якої не порушило б права, свободи та законні інтереси учасників процесу та яку, з урахуванням характеру справи та процесуальної стадії, необхідно вказати з метою неупередженості та більш повного інформування громадськості про розгляд справи.
2.3. Проведення інтерв’ю із суддями або працівниками апарату Суду.
2.3.1. Правовий статус інтерв’ю полягає у тому, що журналіст і суддя або працівник апарату Суду є співавторами інтерв’ю.
2.3.2 Під час планування інтерв’ю з суддями, Головою суду та його заступниками представники ЗМІ мають усвідомлювати можливість обмеження тематики спілкування через те, що згідно з Кодексом суддівської етики, затвердженим ХІ черговим з’їздом суддів України 22 лютого 2013 року (далі – Кодекс суддівської етики), суддя не має права:
– робити публічних заяв;
– коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду;
– піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили;
– розголошувати інформацію, що стала відома йому під час розгляду справи.
Також, перебуваючи на адміністративній посаді, суддя повинен утримуватися від висловлювань, які можуть призвести до виникнення сумнівів у єдиному статусі суддів і в тому, що професійні судді здійснюють колективне вирішення питань організації роботи суду.
2.3.3 Як співавтор суддя або працівник апарату Суду має право ознайомитися з підготовленим до поширення матеріалом, внести свої корективи у текст власних відповідей, якщо їхній зміст викривлено, погодити назву матеріалу тощо.
2.3.4 З метою ефективного використання часу та з огляду на завантаження власного робочого графіку суддя або працівник апарату Суду може встановити чіткі часові рамки свого спілкування з журналістом.
2.4. Надання інформації на прес-конференціях або брифінгах.
2.4.1 Інформація про діяльність Суду може бути представлена за допомогою організації прес-конференції або брифінгу.
2.4.2 Брифінг організовується за ініціативою Суду, тоді, коли є актуальна чи термінова інформація для ЗМІ й громадськості. Про брифінг представників ЗМІ повідомляють не пізніше ніж за одну годину до його початку.
2.4.3 Прес-конференція організовується за ініціативи Суду, коли є принаймні два запити від представників ЗМІ з однієї або кількох споріднених тематик. Про прес-конференцію представників ЗМІ повідомляють не пізніше ніж за один робочий день до її початку.
2.4.4 У запрошенні представників ЗМІ на прес-конференцію чи брифінг вказується тема заходу, учасники, час, місце проведення та інші важливі деталі.
2.4.5 Прес-конференцію чи брифінг веде суддя-спікер або головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ), який, у разі можливості, готує роздатковий матеріал для представників ЗМІ.
2.4.6 Приміщення, в якому проходить прес-конференція чи брифінг, повинно відповідати умовам, необхідним для їхнього проведення, та бути пристосованим для підключення технічного обладнання представників ЗМІ.
2.5. Інші комунікаційні заходи.
2.5.1 Комунікаційні заходи спрямовані на донесення до широкого кола громадськості достовірної інформації про діяльність Суду.
2.5.2 З метою активізації розвитку відносин Суду зі ЗМІ та громадськістю запроваджуються такі комунікаційні заходи:
– проведення Днів відкритих дверей у Суді;
– запрошення представників ЗМІ для участі у проведенні Днів відкритих дверей у Суді;
– проведення освітньо-правих заходів для різних цільових аудиторій (школярі, студенти, представники громадськості тощо);
– роз’яснення для суддів та працівників апарату Суду особливостей комунікації з особами з інвалідністю.
2.6. Оприлюднення інформації про діяльність Суду на офіційному веб-сайті Суду
2.6.1 При опублікуванні на офіційному веб-сайті Суду інформації про діяльність Суду, пов’язаної з обробкою персональних даних у суді (розклад засідань суду, рішення суду тощо), необхідно керуватися принципами доцільності і пропорційності та забезпечити захист особистих даних, що не підлягають оприлюдненню, конфіденційність і безпеку цих даних.
2.6.2 Процесуальні рішення Суду, відповідно до Закону України «Про доступ до судових рішень», оприлюднюються у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
2.6.3 Офіційний веб-сайт Суду використовується для розміщення інформації, корисної для широкого кола громадськості, з урахуванням того, що найактивнішими користувачами веб-сайту Суду є сторони у справі, адвокати та представники ЗМІ.
2.6.4 Суд користується офіційним веб-сайтом на порталі «Судова влада України. Веб-ресурс Суду повинен постійно поповнюватись інформацією, актуальною для представників ЗМІ й громадськості.
2.6.5 На веб-сайті Суду розміщується інформація, якої потребують сторони у справі та представники ЗМІ та/або громадськості. При підготовці інформації для наповнення веб-ресурсу Суду слід керуватися рекомендаціями конференції «День права знати: забезпечення доступу до публічної інформації», організованої Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини спільно з Офісом Ради Європи в Україні та Програмою Організації Об’єднаних Націй в Україні (ПРООН). Дані рекомендації схвалені рішенням Ради суддів України від 12.10.2017 № 54.
На веб-сайті Суду оприлюднюються відомості:
– загальна інформація про Суд;
– структура Суду;
– інформація про суддівське самоврядування;
– відомості про інформаційні системи та системи забезпечення гласності судового процесу;
– відомості про заходи щодо протидії корупції та очищення влади;
– нормативно-правові засади діяльності Суду;
– дані щодо діяльності Суду по забезпеченню прав, свобод і законних інтересів фізичних і юридичних осіб;
– відкриті дані;
– інформація про закупівлю товарів, робіт, послуг за бюджетні кошти;
– інформація про кадрове та фінансове забезпечення Суду;
– перелік судових справ, призначених до розгляду;
– останні новини суду;
– інформація про прес-службу суду;
– зразки процесуальних документів;
– графік особистого прийому громадян керівництвом суду;
– інша корисна інформація, яка сприяє зміцненню комунікації між Судом та представниками ЗМІ і громадськості.
2.7. Розміщення інформації про діяльність Суду у соціальних мережах.
2.7.1 На сучасному етапі соціальні мережі є масштабною платформою здійснення комунікацій, зокрема ефективною технологією поширення та обміну інформацією. «Соціальне спілкування» органів влади та її окремих представників в Україні набуло широкої популярності та є передовим і позитивним для розбудови зв’язків зі ЗМІ та громадськістю. Запровадження сторінок судів у популярних соціальних мережах вмотивоване бажанням достовірно, швидко, у зручний спосіб інформувати громадськість про важливі події та заходи, розгляд резонансних справ. Це також платформа для висловлення окремих думок громадян і вивчення громадської думки загалом.
2.7.2 З метою прискорення процесів інформаційного обміну між Судом і представниками ЗМІ та громадськості створено сторінку Суду в соціальній мережі «Facebook».
2.7.3 Відповідно до статті 20 Кодексу суддівської етики участь судді у соціальних мережах, Інтернет-форумах та застосування ним інших форм спілкування в мережі Інтернет є допустимими, проте суддя може розміщувати, коментувати лише ту інформацію, використання якої не завдає шкоди авторитету судді та судової влади. Такі формати присутності у соціальних мережах доцільно застосовувати і працівникам апарату Суду.
2.8. Інформація, що не надається.
2.8.1 Згідно з положеннями Конституції України, законів України: «Про захист персональних даних», «Про доступ до судових рішень», «Про державну таємницю», «Про банки і банківську діяльність», Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, інших нормативно-правових актів представникам ЗМІ не надається така інформація:
– розкриття якої порушить право людей на недоторканність приватного життя;
яка, відповідно до законодавства України, містить державну, службову, професійну, комерційну або банківську таємницю;
– яка може принижувати честь та гідність людини;
– яка пов’язана з даними учасників судового процесу, оприлюднення яких заборонено законами України;
– розкриття та публікація якої порушили або обмежили б права людини та свободи або перешкоджали суду розглядати справу;
– матеріали нерозглянутих справ.
2.8.2 Про те, що запитувана інформація не може бути надана, представників ЗМІ повідомляють не пізніше наступного робочого дня з дня отримання запиту, із зазначенням причин для відмови у наданні інформації.
2.9. Спростування інформації.
2.9.1 У разі, коли представлена в ЗМІ інформація про діяльність Суду є недостовірною або помилковою, головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ) негайно уточнює або спростовує недостовірну чи помилкову інформацію, звернувшись до осіб, які опублікували таку інформацію, готує та розповсюджує повідомлення для преси за погодженням Голови суду і судді-спікера.
2.9.2 Інформація уточнюється та спростовується із застосуванням вимог Закону України «Про інформацію» та інших правових актів, що регламентують порядок збору, підготовки, видання та розповсюдження публічної інформації.
3.1. Представники ЗМІ повинні дотримуватися Правил пропуску осіб до приміщень судів та на їх територію транспортних засобів, затверджених спільним наказом Державної судової адміністрації України та Міністерства внутрішніх справ України від 12.09.2005 № 102/765 «Про затвердження Правил пропуску осіб до приміщень судів та на їх територію транспортних засобів» (зі змінами, внесеними відповідно до спільного наказу ДСА України та МВС України від 13.06.2013 № 80/584) та правил, встановлених у Тимчасовому порядку забезпечення охорони судів, органів та установ системи правосуддя, а також підтримання громадського порядку в них, затвердженому рішенням Вищої ради юстиції від 26.12.2016 № 3470/0/15-16 та наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.12.2016 № 1352.
3.2. На заходи, які заплановані у Суді, представники ЗМІ повинні приходити завчасно – не пізніше ніж за 10-15 хвилин до початку заходу, маючи при собі посвідчення особи.
3.3. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні Суду не повинна створювати незручностей для інших відвідувачів суду.
3.4. Акредитація представників ЗМІ на офіційні заходи у Суді за межами судового розгляду здійснюється на кожен захід окремо шляхом складання відповідних списків головним спеціалістом (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ). Списки представників ЗМІ, які висловили бажання бути присутніми на відкритому офіційному заході Суду (День відкритих дверей, прес-конференція, брифінг, урочисті заходи тощо), складаються на основі телефонних, письмових, надісланих електронною поштою заяв або подань, оформлених відповідно до вимог Закону України «Про інформацію» та поданих у часових межах, визначених у прес-анонсі Суду.
3.5. Відсутність акредитації не може бути підставою для відмови в допуску представника ЗМІ на відкриті заходи, що проводить Суд.
3.6. Якщо кількість представників ЗМІ, які виявили бажання акредитуватися на захід, перевищує наявну кількість місць у приміщенні, де відбуватиметься захід, головний спеціаліст (із забезпечення зв’язків зі ЗМІ) на цій підставі та з поясненням причини може припинити акредитацію.
3.7. Представники ЗМІ, відвідуючи Суд з метою виконання професійних обов’язків, мають бути обізнані з:
– принципами діяльності Суду як органу судової влади України та прояву поваги до суддів;
– гарантованим правом кожної особи на повагу до приватного життя та з правовою відповідальністю представника ЗМІ за розголошення конфіденційної інформації (втручання у приватне життя);
– поняттям презумпції невинуватості;
– інформацією про право кожного на справедливий судовий розгляд його/її справи неупередженим судом;
– правовими наслідками поширення недостовірної інформації.
4.1. Відповідно до статті 11 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», учасники судового процесу, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники ЗМІ можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, установлених законом. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду (та за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі). Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання та здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав. Особи, які проводять зйомку та запис у судовому засіданні, повинні залишатися на визначених місцях і дотримуватися порядку протягом усього судового засідання. Фотографам, операторам та іншим особам не дозволено пересуватися залом судового засідання під час слухання справи.
Також представники ЗМІ, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право робити письмові записи, вести стенограму.
4.2. Відвідування судових засідань Суду представниками ЗМІ здійснюється без попередньої акредитації за пред’явленням службового посвідчення, а представниками іноземних ЗМІ − за акредитаційною карткою, виданою прес-службою Міністерства закордонних справ України, крім випадків проведення закритих судових засідань відповідно до приписів чинного процесуального законодавства України.
4.6. Представники ЗМІ, які планують проводити в залі судового засідання фото- і кінозйомку, теле-, відео-, звукозапис із застосуванням різних типів апаратури, а також транслювати судові засідання по радіо і телебаченню, завчасно (не менше ніж за добу) повідомляють про такі заходи керівника апарату суду (або особу, яка виконує його обов’язки) для створення необхідних умов для проведення зазначених дій.
4.7. У випадку розгляду в Суді резонансних судових справ і великої уваги ЗМІ до них у залежності від технічних можливостей суду (кількість місць у залі судового засідання, достатня площа приміщення тощо) керівник апарату суду (або особа, яка виконує його обов’язки) має забезпечити рівний доступ у відкрите судове засідання і працівникам ЗМІ, і представникам громадськості.
4.8. Маючи намір проводити фото- і відео зйомку у приміщенні Суду, де перебувають відвідувачі в очікуванні інших судових засідань, представники ЗМІ мають зважати на норми статті 307 Цивільного кодексу України, відповідно до якої фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Фізична особа, яка погодилася на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, може вимагати припинення публічного показу їх у тій частині, яка стосується її особистого життя.
4.9. Присутні у залі судового засідання представники ЗМІ не є учасниками судового процесу, тому законодавством не надано їм права ставити запитання суддям або сторонам у справі під час судового засідання.
У залі судового засідання вони повинні дотримуватись вимог процесуального законодавства та визначених законодавством загальних правил поведінки у судовому засіданні:
– вставати при вході суддів до залу судового засідання та при їх виході;
– стоячи заслуховувати рішення суду;
– дотримуватися тиші;
– виконувати розпорядження судді, головуючого у справі;
– додержуватися в судовому засіданні встановленого порядку;
– утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про явну зневагу до суду або встановлених у суді правил.
4.10. Представники ЗМІ мають утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про їхню реакцію на перебіг судового процесу, а також іншої публічної демонстрації свого ставлення до подій, які відбуваються в судовому засіданні.
Непокора чи ігнорування зауважень судді може кваліфікуватися як прояв неповаги до суду і може стати підставою для примусового видалення із залу судового засідання. За вчинення будь-ким дій, які свідчать про явну зневагу до суду або встановлених в суді правил, винні особи притягуються до відповідальності, встановленої законом.
5.1. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про звернення громадян» представники ЗМІ або громадськості мають право звертатися до Суду з відповідними інформаційними запитами, зверненнями та отримувати на них відповідь у строки, встановлені законодавством.
5.2. Запити на публічну інформацію повинні бути оформлені відповідно до вимог Закону Україну «Про доступ до публічної інформації». Доступ до публічної інформації про діяльність Суду обмежується, якщо вказана інформація є інформацією з обмеженим доступом (конфіденційна, таємна, службова інформація).
5.3. Звернення представників ЗМІ або громадськості мають бути оформлені згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян».
6.1. Доступ представників ЗМІ або громадськості до судових рішень здійснюється у порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень».
6.2. Доступ представників ЗМІ або громадськості до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:
– присутністю цих представників під час розгляду справи та проголошення судового рішення в суді;
– оприлюдненням судових рішень у мережі Інтернет в Єдиному державному реєстрі судових рішень на веб-порталі «Судова влада України» (www.reyestr.court.gov.ua);
– публікацією текстів судових рішень у ЗМІ з дотриманням вимог чинного законодавства України та у порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень».